DESIGN | Grillen in stijl, emaillen barbecue

DESIGN | Grillen in stijl, emaillen barbecue

april 24, 2019 0 Door admin

design, designklassieker, barbecue Stig Lindlberg, wonen&co

Hoe gaaf is dat: een design barbecue uit de jaren vijftig van de vorige eeuw! Er zijn niet veel ontwerpers die zich aan een barbecue gewaagd hebben. Ook dit exemplaar van Stig Lindberg is een zeldzaam geval, al wil er nog wel eens eentje op een (buitenlandse) veiling voorbij komen.

Wat bezielt een ontwerper om een barbecue te ontwerpen? In dit geval is een directe aanleiding onbekend. Wél liet Stig Lindberg een enorme artistieke productie zien, variërend van serviesgoed tot kinderboeken, van textiel en huishoudelijke apparaten tot emaillen voorwerpen, dus in die zin is barbecue dan weer geen vreemde uitspatting. Wat waarschijnlijk ook meegespeeld heeft, is het feit dat Lindberg artistiek leider in porseleinfabriek Gustavsberg was, waar ook een badafdeling was waar met email gewerkt werd.

Signatuur

Hoe dan ook: deze geëmailleerde barbecue is ontworpen door Stig Lindeberg en geproduceerd door Gustavsberg. De hoogte van deze eyecatcher is 223 centimeter en aan de achterkant heeft Lindberg hem gesigneerd met Stig L., zoals hij zijn hele leven in diverse grafische varianten zijn signatuur plaatste.

Voorwerp Emaillen barbecue
Ontwerper Stig Lindberg
Label Gustavsberg
Datering 1956

Al vanaf 1937 werkte Lindberg voor Gustavsberg en die samenwerking zou tot 1980 duren. Lindberg kennen we voornamelijk van de prachtige – en vele – serviezen, waarvan veel ontwerpen een schoolvoorbeeld van mid-century design zijn en waar beslist nog een keer een aflevering van deze rubriek aan gewijd gaat worden.

Symbool

Zo presenteerde hij in 1955 de servies-serie Domino met een grafisch patroon in zwart-wit, ultramodern voor die tijd en meteen razend populair. In 1960 lanceerde hij servieslijn Bersa die een symbool werd voor Gustavsberg. De nieuwe servieslijnen die hij in de jaren zeventig ontwierp werden minder populair dan zijn eerdere werk.

Lindberg gaf kleur en vorm aan het Zweeds mid-century design

Hij ontwierp veel meer dan alleen serviezen en wordt dan ook niet voor niets als een van de ontwerpers gezien ‘die kleur en vorm gaf aan het Zweeds mid-century design’.

Het is bij deze ene barbecue gebleven. Waarschijnlijk had Lindberg zijn hoofd alweer vol met andere ideeën die stonden te trappelen om uitgevoerd te worden.

De ontwerper

Stig Lindberg wordt in 1916 geboren in het Zweedse stadje Umea. Aanvankelijk wil hij concertpianist worden, maar een bruut ongeluk maakt een einde aan deze droom: tijdens het houthakken hakt hij zijn duim er af.

Zijn creativiteit zoekt een andere uitingsvorm en dat wordt tekenen. Hij gaat naar de kunstacademie in Stockholm en na zijn tweede studiejaar biedt hij zichzelf aan in de Gustavsberg-porseleinfabriek voor een vakantiebaantje. Een slimme keuze, de fabriek staat goed bekend en werkt veel met bekende kunstenaars die kunststudenten onder hun hoede nemen. Andersom ziet de fabriek de meerwaarde van de kunststudenten natuurlijk ook wel in.

Lindberg ontpopt zich als een levende ideeënmachine

Dat Lindberg aangenomen wordt, zal zijn leven bepalen: hij zal 45 jaar lang aan deze porseleinfabriek verbonden blijven. Zijn tekentalent valt al snel op tussen de andere studenten. Bovendien ontpopt hij zich als een levende ideeënmachine, iets wat hem zijn hele carrière zal kenmerken.

In 1949, Lindberg is dan 33, volgt hij zijn leermeester Wilhelm Kage op als artistiek leider van Gustavsberg. In de jaren vijftig blijkt hij te bezitten over een groot marketingtalent. Hij weet altijd positieve publiciteit binnen te halen, die de fabriek geen wind-eieren legt. Anno 2019 zou hij een beroemd en populair influencer geweest zijn.

De laatste jaren dat hij aan Gustavsberg verbonden is, laat hij zich niet veel meer zien. Hij leidt een rustig leven in Italië, waar hij in 1982 op 65-jarige leeftijd sterft.

TEKST JANINE HOEKSTEIN

Wist je dat de ontwerper Georg Nakashima een heel complex op zijn naam heeft staan? In de staat Pennsylviana (VS) ligt het Nakashima-complex van ruim 12 hectare groot met in totaal achttien huizen en studio’s. En dat design zich niet hoeft te beperken tot ruimtes binnenshuis, bewijst deze opklapbare tuinstoel van stoelen-meesterontwerper Hans J. Wegner. Critici roemen de klassieke eenvoud in combinatie met de praktische toepassing.

Source: woonblog