DESIGN | Succesvol designduo: Aino en Alvar Aalto

DESIGN | Succesvol designduo: Aino en Alvar Aalto

oktober 23, 2019 0 Door admin

design, designduo, ontwerpers, meubels, woonaccessoires

Charles Eames zonder Ray? Ondenkbaar. De geschiedenis van het design had er anders uitgezien als zij elkaar niet ontmoet zouden hebben. Ze zijn zeker niet het enige duo. Ontwerpers verbonden zich voor kortere of langere tijd aan elkaar als echtpaar, zakelijke partners of beide tegelijk. Zo’n persoonlijke band leverde dikwijls lucratieve ideeën op. Wonen&Co presenteert de komende weken een aantal van deze bekende en minder bekende succesvolle duo’s in design. Deze keer: Aino en Alvar Aalto.

Zij had in 1894 haar wieg in de hoofdstad Helsinki staan. Hij was in 1898 geboren in een dorp met een handvol inwoners in het westen van Finland. Ze kwamen elkaar 25 jaar later tegen in Jyväskylä, de stad waar hij in de kelder van een hotel zijn eerste ontwerpbureau had opgericht en zij daar kwam werken als architect. Over wie we het hebben? Over het beroemdste echtpaar uit de Finse (design)geschiedenis: Aino en Alvar Aalto.

In 1935 richtten ze hun bedrijf Artek op

Een gouden duo; zij is een uitmuntende architecte en kunstkenner, hij ook architect en een meer dan uitstekende ontwerper. Zij doet aan Interieurontwerp en fotografie, hij is een groot liefhebber en kenner van schilder- en beeldhouwkunst. In 1935 richtten ze hun bedrijf Artek op: ‘art’ van kunst en ‘tek’ van techniek. Het accent lag op glas, textiel en meubels en veel later, in 2005, fuseerde Artek met Iittala. Toen de directeur van Artek, NilsGustav Hahl, overleed in 1949, nam Aino die functie over.

Totaalontwerp

Aino en Alvar hechtten aan dezelfde waarden voor het bedrijf: het gebruik van natuurlijke materialen, de verbinding maken tussen moderne kunst en design en over de grenzen heen kijken. Ze vonden dat voorwerpen essentieel, mooi, praktisch en democratisch beschikbaar moesten zijn. Hun Finse wortels en hun liefde voor de Finse natuur zijn terug te zien in veel ontwerpen. Ze vertaalden organische vormen naar praktische meubels, waarin hout de hoofdrol speelde.

Een totaalontwerp van het duo is het Savoy Hotel in Helsinki

Samen werkten ze aan veel ‘totaalontwerpen’, zoals het Sanatorium in de Fine stad Paimio en het Savoy hotel in Helsinki. Het was vaak niet te zeggen wie nu wát ontworpen had. Inherent aan de tijdsgeest is wel vaak Alvars naam aan ontwerpen verbonden.

Depressie

Behalve hun liefde voor het vak, verbond ook de liefde voor de medemens hen. Aino en Alvar wilden in de roerige jaren twintig, dertig en veertig van de vorige eeuw een nieuwe, moderne vorm van wonen en huiselijkheid ontwikkelen. Dat ging om meer dan alleen huisraad of gebouwen: het ging om het uitvinden van een nieuwe manier van leven.

Na 24 jaar huwelijk stierf Aino op 54jarige leeftijd. Zoals een Charles niet voor te stellen is zonder Ray, was Alvar niet voor te stellen zonder Aino. Hij probeerde zijn depressie volgend op haar overlijden te overwinnen met werk, wijn en reizen. Hij stierf in 1976, 27 jaar na Aino.

Stoel nr. 41, Paimio

In 1929 krijgen Aino en Alvar de opdracht het sanatorium voor tuberculosepatiënten in de Finse plaats Paimio te ontwerpen nadat ze een architectuurwedstrijd hebben gewonnen. De vraag om een sanatorium is niet toevallig: in die periode is er een uitbraak van tbc en door heel Finland worden sanatoria gebouwd. De opdracht sluit perfect aan bij de humanistische idealen van het echtpaar.

De stoel lijk te zweven door het gebogen, houten frame

Eén van de ontwerpen is stoel nr. 41, de Paimio, een verende ligstoel die die precies de beweging van de wervelkolom volgt. De rugleuning helt iets achterover, zodat bij het zitten de borstkas goed open kan staan wat de ademhaling voor de tbc-patiënten verlicht. Toch gaan er ook stemmen op dat de stoel niet speciaal ontworpen zou zijn voor het Paimio Sanatorium, maar dat hij ernaar vernoemd is omdat hij in diezelfde periode ontworpen is.

De armleuningen zijn gemaakt van lagen gebogen gelamineerd berkenhout. De stoel lijkt te zweven door het gebogen, houten frame. Bepaald geen kinderachtig resultaat in de tijd dat het buigen van hout nog in de kinderschoenen stond.

PRODUCTIE JANINE HOEKSTEIN

Ook bijzonder: de vouwstoel (1958) van de Japanse ontwerper Takeshi Nii.  Wereldwijd roemen gebruikers het zitcomfort en het mooie functionele ontwerp van deze Japanse stoel. Hou je van bijzonder glaswerk? Bekijk dan hier de beroemde vaas Fazzoletti (vertaald: zakdoek), die in ontzettend veel kleuren en uitvoeringen is uitgebracht.

Source: woonblog