DESIGN | Van strandhuisje naar wereldbedrijf: NLXL viert tienjarig jubileum

DESIGN | Van strandhuisje naar wereldbedrijf: NLXL viert tienjarig jubileum

oktober 6, 2020 0 Door admin

Toen Rick Vintage en zijn inmiddels ex-vrouw, Esther Vlak, sloophout fotografeerden om behang van te maken voor hun strandhuisje bleek dat in meerdere opzichten een keerpunt. Tien jaar later werkt het duo nog steeds samen, zijn er wijze levenslessen geleerd en is het assortiment uitgebreid met vloerkleden.

Het doet allemaal wat on-Nederlands aan. Ruim 200 euro of meer vragen voor een rolletje uitbundig designbehang in een land dat onder leiding van Jan des Bouvrie met potten van 20 liter latex nog steeds het liefst de gehele woonkamer wit maakt. Dat klinkt als een onoverbrugbaar verschil. En dat klopt in zekere zin ook wel. ,,Nederland is voor 3 procent verantwoordelijk voor onze omzet. De rest komt allemaal uit het buitenland. We verkopen vooral in landen als Japan, Rusland en Amerika’’, zegt Rick Vintage van NLXL.

Met de wereld als afzetmarkt heeft het bedrijf een collectie opgebouwd met verschillende ontwerpers die het bedrijf veel waardering en erkenning hebben gebracht. Zo werd er samengewerkt met het de beroemde Parijse conceptstore Merci, en samen met het Nederlandse ontwerpduo Studio Job sleepten ze de New Yorkse ICFF Editors Award en een Elle Decoration Award in de wacht. Dankzij de soms uitbundige ontwerpen is NLXL bijzonder populair onder designliefhebbers en zijn verschillende ontwerpen opgenomen in de permanente collecties van musea.

Stroomversnelling

,,Het was aanvankelijk nooit de bedoeling om er echt een bedrijf van te maken. Sterker nog: ik was juist bezig mijn horecazaken te verkopen (Pastis en Pastille in Den Haag, red.) omdat ik er achter kwam dat ik met 2,5 miljoen euro omzet na een jaar bij wijze van spreken 1300 euro had overgehouden’’, zegt Vintage. ,,Maar toen Esther, destijds mijn vrouw, met het idee kwam om voor ons strandhuisje sloophout te fotograferen en daar behang van te maken en het resultaat verbluffend was, besloot ik toch maar om Piet Hein Eek een mailtje te sturen. Die vond het ook een briljant idee en omarmde het. Hij opende in die tijd net zijn fabriek in Eindhoven en besloot daarna het behang ook mee te nemen naar de Milan Design Week waar hij drie rolletjes in de vensterbank bij de wereldberoemde galerie van Rossana Orlandi zette. Dat leverde bergen publiciteit op.’’

Nadat het behang in 2011 zijn eerste ICFF Editors award kreeg, raakte het allemaal in een stroomversnelling. Het werd uiteindelijk aan meer dan 55 landen verkocht en de eerste naam van het bedrijf ‘Sloophout Behang vof’ werd omgedoopt tot NLXL. Het concept van hoge resolutie-fotografie op behang was eigenlijk nog onbekend. ,,In onze eigen stand op de Duitse beurs Heimtextil realiseerde ik me pas echt dat we in het behang terecht waren gekomen.’’

Uiteindelijk sloot hij in 2012 ook de deuren van zijn grafisch ontwerpbureau Home Cookies Design om zich samen met Esther volledig op de ontwikkeling van NLXL te richten. Het succes en de erkenning die ze oogstten, werd al snel door anderen gevolgd. Het werd hip om op minimaal één muur in huis iets bijzonders te doen en de collectie werd uitgebreid met het ene na het andere uitbundige design zonder uitzondering bedacht door allemaal vooraanstaande ontwerpers. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een behang van gemaakt en opgenomen in de collectie. Van betonlook patronen tot covers van boeken uit een bibliotheek, zoals designer Ekatarina Panikanova bedacht.

Vloerkleden

,,Maar dat zagen onze concurrenten ook en zij waren, in tegenstelling tot wij, in staat om heel veel meters behang te maken en te verkopen. Mijn ego was echter zo ontploft dat ik dat niet wilde zien.’’ Vintage wist op het nippertje te voorkomen dat hij en wellicht ook het bedrijf over de kop gingen, en stuurde zichzelf een paar jaar geleden op een sabbatical. ,,Na drie jaar op het strand te hebben gelegen, weet ik nu dat we net als in het begin gewoon moeten maken wat wij mooi vinden. Niet proberen het succes van vorige edities te herhalen. Dat gaat mis en is niet origineel. Dat proberen we nu met NLXL Rugs en de nieuwe behangcollectie van Roderick Vos.’’

Samen met zijn ex-vrouw tekende Rick onder de naam Mr. & Mrs. Vintage voor alle ontwerpen uit de NLXL Rugs-collectie. Deze eerste collectie kleden is vorig jaar gepresenteerd en is geïnspireerd op oude ambachtelijke stofontwerpen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een rechthoekig raster om ervoor te zorgen dat het patroon ook bij herhaling blijft passen. Dit raster is in de ontwerpen van NLXL zichtbaar gemaakt, wat resulteert in een creatieve en licht gedragen look.

De nieuwe collectie behang, Cane Webbing, die samen met ontwerper Roderick Vos is ontwikkeld, kun je combineren met zogenoemd lambriseringbehang. Cane Webbing is ooit beroemd geworden door de firma Thonet die in 1859 voor een revolutie zorgde met de 214 stoelen, voorzien van een gevlochten zitting. Deze typische vorm is ook in de ontwerpen van NLXL zichtbaar gemaakt.

De collectie Cane Webbing bestaat in totaal uit acht verschillende ontwerpen die kunnen worden gecombineerd met vier lambriseringsontwerpen en die horizontaal bovenop de verticale stroken Cane Webbing-behang worden gemonteerd. Eigenlijk net zoals het in echt hout zou worden geïnstalleerd. ,,Wij hebben weer zin in de toekomst, die is wat ons betreft een jaar geleden opnieuw begonnen.’’

TEKST COR-PETER PASMA

Lees ook het inspirerende verhaal over Studio Henk, het bedrijf van broers Okke en Xander die met hun eenvoudig vormgegeven meubels de designwereld veroveren. En lees hier alles over het trendy Fabryk Design uit Donkerbroek dat met geometrische wanddecoratie naam verwierf.

Source: woonblog