UITGELICHT | Dubbel zoveel inspiratie bij Ikea Groningen

UITGELICHT | Dubbel zoveel inspiratie bij Ikea Groningen

september 16, 2019 0 Door admin

Ikea Groningen heeft een restyling ondergaan. Het woonwarenhuis is het eerste filiaal in Nederland dat volgens een nieuw concept werkt, met nog meer inspiratiekamers en een logischer indeling.

Een verdubbeling van het aantal inspiratieplekken, een logischer looproute, compleet nagebouwde realistische leefruimten en gloednieuwe studio’s voor interieuradvies of hulp bij het samenstellen van een keuken of kastenwand. Ikea Groningen is compleet vernieuwd. ,,Alleen het magazijn is gebleven zoals het was, verder is elke centimeter aangeraakt’’, zegt storemanager Stefan Kroes.

Vorige week was de feestelijke heropening, al is de winkel eigenlijk nooit dichtgegaan voor de verbouwing. Vanaf mei werd de winkel onder handen genomen. Doordat die verbouwing in fases werd uitgevoerd, konden de klanten gewoon blijven komen.

Om de beurt werden bepaalde delen afgesloten, maar verder merkten bezoekers van het woonwarenhuis weinig van de restyling. Toch werd de ‘heropening’ wel even gevierd, want bijzonder is de vernieuwde winkel zeker, geeft Kroes aan.

Groningen is (na de testwinkel in Haarlem) de eerste Ikea-vestiging in Nederland die op deze nieuwe manier is ingericht. ,,En wereldwijd zijn er volgens mij alleen in Hamburg en ergens in Engeland winkels die vergelijkbaar zijn’’, vertelt Kroes. Een van de belangrijkste veranderingen is dat er meer samenhang is tussen de meubels, de ruimtes waar ze in horen te staan én de bijbehorende accessoires.

Kroes: ,,Voorheen zat er meer afstand tussen. Dan kwam je bijvoorbeeld eerst alleen alle banken tegen, en pas een stuk verderop de kussens en plaids waar je ze mee kunt stylen. Nu liggen die items er direct bij. Veel handiger.’’

Realistisch

Accessoires zoals kussens en plaids zijn nu direct te vinden bij de meubels waar ze mee matchen.

En voordat je zo’n afdeling betreedt, loop je eerst steeds door een straatje vol inspiratieruimtes. In de ‘oude’ Ikea waren er al wel wandopstellingen te vinden met inspiratiekamertjes, maar in de nieuwe opzet gaat dit een stapje verder, leggen Michel de Ruiter en Marjon Hiemstra uit. Zij maken deel uit van het Communication & Interior design team van Ikea Groningen, en hebben zich het afgelopen jaar intensief bezig gehouden met de vernieuwing.

Het team heeft Ikea-klanten in de regio bezocht om te kijken hoe zij nu precies wonen. Sommige van hun woonkamers, keukens, slaapkamers zijn realistisch nagebouwd in de winkel. ,,Je kunt in die ruimtes ook een bordje vinden met de afmetingen, het soort huis en de straat en plaats waar die woning staat’’, vertelt Hiemstra. ,,Echt een co-creation met onze klanten. Zo kunnen we ook heel goed laten zien hoe je praktische oplossingen kunt toepassen in specifieke ruimtes. Bijvoorbeeld op een zolderverdieping met schuine daken.’’

Een paar van die inspiratieruimtes omvatten zelfs een volledig ‘huis’, zoals een studenten-containerwoning van 14 vierkante meter, een roefje van een woonboot, en een compleet appartement van 52 vierkante meter. ,,Daar zie je echt alles: de woonkamer, keuken, slaapkamer, badkamer, en zelfs een ‘buitengedeelte’ waar een balkon is ingericht. Zo zie je goed dat je met beperkte ruimte toch heel veel kunt doen.’’

Ook kun je in sommige ruimtes rustig producten testen, zoals de verlichting of de nieuwe lijn Symfonisk, een samenwerking met Sonos bestaand uit speakers die geïntegreerd zijn in een boekenplank en in een tafellamp. ,,Het is allemaal heel toegankelijk om zelf te proberen hoe het werkt’’, zegt storemanager Kroes.

Pet-flessen

En dan zijn er nog ruimtes waarin de ‘bewoner’ je ineens begint toe te spreken, om je meer te vertellen over het hoe en waarom van de inrichting van die kamer. ,,Er staat in die ruimtes dan een + op de vloer. Zodra je daarbij in de buurt komt, hoor je de toelichting.’’ Zo vertelt de eigenaar van een droombadkamer over de toepassing van bamboe.

,,Duurzaamheid is een belangrijk topic voor Ikea. Dat zie je ook op de keukenafdeling, waar we bijvoorbeeld een keuken hebben die gemaakt is van gerecycled hout en pet-flessen. En ook leuk: een van de keukenopstellingen is een echt werkende keuken, waar regelmatig kookdemonstraties gegeven zullen worden.’’

Kom je in de buurt van + op de vloer dan hoor je een uitleg over de ruimte waar je je in bevindt.

Voor de keukens was er in de ‘oude’ Ikea al een plan-area te vinden, waar de medewerkers de klanten hielpen om hun ideale keuken samen te stellen. Nu zijn er meer van dat soort areas. Sinds vorig jaar is het namelijk ook mogelijk om interieuradvies te krijgen van de stylisten van Ikea. Hiemstra: ,,Daarvoor reserveer je voorafgaand aan je bezoek online een afspraak. Je stuurt dan alvast een plattegrond en foto’s van de ruimte, zodat het advies voorbereid kan worden. In de winkel neem je dan samen het advies door en kun je meteen de geadviseerde producten shoppen.’’

In de vernieuwde winkel zijn ook meer plan-areas te vinden waar ontwerpen gemaakt kunnen worden.

De looproute door de winkel eindigt natuurlijk nog altijd in het magazijn, waar de klant de uitgezochte meubels in platte pakketten kan meenemen, hét concept waar het woonwarenhuis wereldwijd zo groot mee is geworden. Vlak voor het magazijn vind je nog steeds de verzamelafdeling. Storemanager Kroes: ,,Hier ligt eigenlijk alles wat je in alle gebieden van het huis kan gebruiken. Opbergers, verlichting, lijsten, vazen, noem maar op.’’

,,Misschien kunnen we wereldwijd als voorbeeld dienen’’

Of de herinrichting navolging gaat vinden in de vestigingen in de rest van het land? ,,Dat zou natuurlijk mooi zijn’’, zegt Kroes. ,,Als het een succes blijkt, kunnen we misschien wereldwijd wel als voorbeeld dienen.’’

De nieuwe catalogus

Jarenlang lag bij bijna ieder huishouden in Nederland rond deze tijd van het jaar de nieuwe Ikea catalogus op de mat. Wereldwijd werden elk jaar zelfs zo’n 210 miljoen exemplaren van de gids verspreid, in 38 talen en 76 verschillende versies. Dit jaar krijgen we de papieren catalogus niet meer thuisbezorgd. Het is niet meer van deze tijd, vindt het Zweedse concern. De nieuwe catalogus is wel volledig digitaal door te bladeren, op de website van Ikea. En om er met een knipoog extra aandacht op te vestigen, heeft Ikea de catalogus ook nog als audioboek uitgebracht, waarbij de gids product voor product wordt voorgelezen. Het is te beluisteren op Youtube, Spotify en Soundcloud (zoekwoord Ikea Nederland). Klanten die toch nog hechten aan een papieren versie, kunnen in de winkel terecht. De oplage is echter wel beperkt. • ikea.nl

TEKST ANNIEK BOSWIJK
FOTO’S IKEA

Source: woonblog