UITGELICHT | Kek keramiek is in opkomst

UITGELICHT | Kek keramiek is in opkomst

juni 5, 2019 0 Door admin

uitgelicht, trend, keramiek

Keramiek is terug van nooit weg geweest. Al duizenden jaren bakken we potten, vazen en tegels. En dat doen we nog steeds. Dit designseizoen ‘kleuren’ we met keramiek lekker buiten de lijntjes en zien we het materiaal ook terug in meubels en in heel veel kekke vormen en kleuren.

Keramiek is in opkomst, de laatste jaren al vanuit de hernieuwde interesse voor ambachten en de voorkeur voor natuurlijke materialen. Dutch designers als AtelierNL, Lenneke Wispelwey en Studio Harm en Elke trekken al langer de aandacht met hun eigentijdse keramiek. En er zijn in Nederland ook nog steeds bedrijven die traditioneel keramiek vervaardigen, zoals Tichelaar Makkum, de Harlinger Aardewerk en Tegelfabriek, Royal Goedewaagen in Nieuw-Buinen, Royal Delft en Mosa Maastricht.

Keramiekwerk trok afgelopen april tijdens de designweek van Milaan de aandacht naar zich toe in extravagante en exotische verschijningen. Zowel ontwerpers, merken als bestaande keramiekbedrijven rekken de grens op van wat mogelijk is met keramiek. Het blijft daarbij niet beperkt tot vazen of servies, maar ook objecten, tegels met textieleffect en zelfs meubels..

Het Milanese Fornasetti brengt zelfs het poezenbeeld weer terug in het interieur, hier in glanzend turkoois met een zweem goud.

Nieuw is het experimenteren met keramiek niet. Het ging bij aardewerk en porselein sinds de oudste vondsten (die dateren van 11.000 voor Christus) meestal om gebruiksvoorwerpen zoals potten, flessen en kruiken. Het woord ‘keramiek’, afgeleid van ‘keramos’, betekent in het Grieks drinkvat of aardewerkvat. Van origine werd het woord vooral gebruikt voor het aanduiden van voorwerpen van gebakken klei, niet alleen serviezen maar ook bouwmaterialen zoals baksteen, straatstenen, tegels en ook wasbakken en toiletpotten.

Keramos betekent in het Grieks drinkvat of aardewerkvat

Toch zijn er uitzonderingen in de geschiedenis. In het oude Perzië pasten ze in de eerste eeuwen na Christus keramiek al creatief toe in hun bouwkunst, in tempels, poorten en paleizen. En veel later, in de twintigste eeuw, ontstond ook zoiets als keramiekkunst met in ons land voorbeelden als Jan Snoeck en Jan van der Vaart en in Amerika Rudolf Staffel.

Extravagant aardewerk

Het Italiaanse Bitossi stal de show in Milaan met keramiek in de vorm van tropische Zuid-Amerikaanse bloemen, van de hand van Paula Cadamartori.

Op de beursvloer van Milaan sprongen de traditionele keramiekmakers in het oog met extravagant werk – bijvoorbeeld bij Bitossi. Dat bedrijf begon in 1921 als ‘Guido Bitossi Fabriek voor artistiek aardewerk’ en ze doen die naam nog steeds eer aan, de keramiek-kunstenaars uit Florence. Bitossi stal de show met nieuwe items van Paula Cademartori, geïnspireerd door tropische Zuid-Amerikaanse bloemen, uit de collectie La Tavola Scomposta voor B-LOOM, een project van Bitossi Home met de Milanese winkel Funky Table.

Dat ze bij Bitossi buiten de lijntjes durven te kleuren, bewijst ook de serie Clay door Formafantasma, het Italiaanse designduo dat werkt vanuit Amsterdam. De pastelkleurige vazen verraden hun herkomst en vertonen duidelijk sporen van imperfecties in de klei en de scheurlaag waar de cilinder is onderbroken om een vaas te vormen.

Er is niet alleen ruimte voor nieuw keramiek, maar ook altijd aandacht voor het verleden bij Bitossi. De ontwerper Quincoces Dragò dook de archieven van het Florentijnse atelier in en liet zich inspireren door het totem-achtige werk van Memphis-voorman Ettore Sottsass en Nathalie du Pasquier. Het resultaat: een serie gestapelde objecten in klassieke tinten.

Ontwerper Christoph Radl gaat al lang terug met Bitossi. Hij richt zich in zijn nieuwe collectie Revolver, een serie geribde vazen, op de sterke grafische kant van Bitossi, de stilistische evolutie en de emotionele taal van het atelier. Radl koos bewust voor de kleuren oranje en okergeel, om zo te blijven refereren aan de warme tint van het terra cotta waar de vazen, onder het glazuur, van zijn gemaakt.

Decoratieve objecten

Object superscene van Supergroup.

Kunst van klei, dat is de eerste collectie decoratieve objecten voor in huis die het Zweedse merk Hem lanceerde in Milaan. Superscene is gemaakt in samenwerking met Modern Design Review, en van de hand van John Booth en Ian McIntyre, samen Supergroup. De gelimiteerde oplage van gesigneerde stukken bestaat uit keramiek waar je vrolijk van wordt. Hun functie is daarmee puur decoratief, willen ze maar zeggen bij Hem.

De vazen van Vitra zijn door hun uniciteit eerder kunst dan design

Ook de designbroers Ronan en Erwan Bouroullecs wagen zich aan een experiment in keramiek. Voor Vitra maakten zij een serie prototypes van vazen waarin ze spelen met kleur en vorm, met steeds een cilindervormige pot als basis. Daartegenaan lijken plakken en stroken klei in contrasterende kleuren te zijn vastgeplakt, op een ogenschijnlijk vrij spontane manier. De vazen zijn door hun uniciteit eerder kunst dan design, en Vitra zoekt nog naar een manier om de objecten van de Bouroullecs ook in serie te kunnen vervaardigen.

Meubels van gebakken klei

Dat er nog veel meer mogelijk is, bleek ook in Milaan. Zo presenteerde het Nederlandse ontwerpduo Renee Mennen en Stefanie van Keijsteren, Studio RENS, meubels van gebakken klei. Eerder werkten zij al samen met keramiekwerkplaats Cor Unum. De borden in sprekende kleuren die ze een paar jaar geleden maakten lijken nu te zijn uitgegroeid en hun plek te hebben gevonden als tafelblad.

Imposant, zijn zowel de grote keramieken werken voor terras en interieur, als Atelier Vierkant zelf, het bedrijf uit het Belgische Oostende dat ze maakt. Hun grote potten, schalen en (zit)objecten vinden hun weg over heel de wereld, ook via eigen showrooms in San Francisco en Singapore. Uit de Heritage Collection komen deze grote ‘keien’ van keramiek.

Nieuw is het niet, verlichting in keramiek, maar opvallend is het ontwerp van Designstudio KranenGille wel. Het duo bedacht de keramieken wandlampjes met licht uit grote open monden voor de Bossche wijk Orthen Links. Maar toen Marcel Wanders de ‘Orthenaartjes’ ontdekte, was hij direct verkocht. In Milaan schenen hele rijen keramieken kopjes The Party hun licht over de Moooi-expositie in Milaan.

De Duitse ontwerper Sebastian Herkner ontwikkelde voor het Italiaanse Decoratori Bassanesi een collectie tegels geïnspireerd op textiel.

Keramiek met overduidelijke textiele referenties, komt van de hand van Sebastian Herkner. Alles wat de Duitse ontwerper aanraakt verandert in goud, of in keramiek in dit geval. Herkner ontwikkelde voor het Italiaanse Decoratori Bassanesi een collectie tegels geïnspireerd op textiel. In Tartan – in ecru, roest en celadon – is duidelijk het ruitmotief uit traditionele Schotse Tartan-stof terug te zien.

TEKST RENSKE SCHRIEMER

Wist je dat je met glaswerk en verf eenvoudig een keramiek look kunt nabootsen? Blogger Wimke laat in deze video zien hoe je gedateerd servies een mooie keramiek look geeft. Ook droogbloemen zijn terug van weggeweest. In dit artikel lees je waarom die gedroogde boeketten weer zo gewild zijn.

Source: woonblog